Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme
045 2666 778

Lähetä meille viesti:

    Liidien hankinta luo kasvua ja asiakasvirtaa

    Digimarkkinoinnin kehityspäällikkö toimii kokeneen digimarkkinointitiimimme vetäjänä.

    Liidien hankinta on olennainen osa liiketoimintaa, ja se on keskeinen tekijä asiakaspohjan kasvattamisessa. Liidi tarkoittaa yritykselle potentiaalista asiakasta, joka on osoittanut kiinnostusta jotain tuotettasi tai palveluasi kohtaan. Tämä artikkeli tarjoaa kattavan katsauksen liidigenerointiin, sen merkitykseen ja tehokkaisiin strategioihin liiketoiminnan kasvattamiseksi.

    Miksi liidien hankinta on tärkeää?

    Liidien hankinta ei ole pelkästään markkinoinnin osa-alue, vaan se on ratkaiseva askel potentiaalisten asiakkaiden sitouttamiseksi ja muuttamiseksi maksaviksi asiakkaiksi. Laadukkaat liidit eivät vain kasvata myyntiä, vaan myös parantavat yrityksen mainetta ja asiakaspalvelua.

    Tehokkaat liidien hankintastrategiat

    Vaikka eri yritykset ja toimialat poikkeavatkin toisistaan jopa suuresti, on liidien hankintaan kuitenkin mahdollista antaa myös yleisohjeita. Seuraavassa osiossa listaamme muutamia vinkkejä liidigeneroinnin aloittamiseen.

    SEO – eli hakukoneoptimointi

    Tehokas hakukoneoptimointi (SEO) on liidien hankinnassa usein avainasemassa, koska mikäpä sen parempaa kuin laadukas liidi, josta ei ole tarvinnut maksaa minkäänlaisia mainoskuluja.

    Yksi hyväksi todettu tapa liidien hankintaan orgaanisesti on toimialaasi liittyvän laadukkaan tekstisisällön tuottaminen nettisivuille. Hakukoneoptimoitu ja laadukas sisältö saa sekä potentiaalisen asiakkaan saapumaan sivullesi että parhaassa tapauksessa vakuuttumaan asiantuntemuksestasi tai palvelustasi siinä määrin, että hän jättää sinulle yhteystietonsa tai ottaa itse yhteyttä esimerkiksi yhteydenottolomakkeen kautta.

    Asiakasreferenssit

    Tyytyväisten asiakkaiden antamat palautteet toimivat erinomaisina vakuuttajina tuotteidesi tai palveluidesi laadusta. Asiakkailta saatuja palautteita kannattaakin tuoda esiin nettisivustolla esimerkiksi referenssi-tarinoiden tai sivustolle upotettujen arvostelujen muodossa. Positiivinen ja hyvin esillä oleva asiakaspalaute madaltaa tunnetusti myös uusien asiakkaiden kynnystä kokeilla palveluitasi.

    Houkuttelevat ja selkeät laskeutumissivut

    Liidien hankinnassa ei kannata luottaa siihen, että asiakas tekee työn puolestasi ja löytää oikeat yhteydenottotavat kaiken sisällön keskeltä.

    Etenkin liidien hankintaan keskittyvän mainonnan tueksi asiakkaille kannattaa luoda houkuttelevia laskeutumissivuja, joihin kaikki olennainen on tiivistetty tiiviiseen nippuun ja joka kannustaa asiakkaita jättämään yhteystietonsa.

    Tee yhteydenotoista helppoa

    Useilla toimialoilla nettisivut toimivat yrityksen ensisijaisina liidimagneetteina. Sivusto kannattaakin viilata huippukuntoon nimenomaan liidien hankinnan näkökulmasta. Yksi tehokas keino tähän ovat erilaiset chatbotit, joiden avulla voit tarjota sivustokävijöille reaaliaikaista tukea ja ohjata heitä oikeaan suuntaan sivustolla.

    Varmista, että reaaliaikaiset asiakaspalvelukanavat ovat helposti saatavilla ja että esimerkiksi sivustolle upotetut yhteydenottolomakkeet on rakennettu parhaiden käytäntöjen mukaisesti siten, että niiden täyttäminen on asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja nopeaa.

    Sosiaalinen media

    Hyödynnä sosiaalisen median alustoja kohdentaaksesi viestisi potentiaaliselle asiakaskunnallessi. Luo houkuttelevaa sisältöä ja osallistu aktiivisesti keskusteluihin ja pyri sitä kautta luomaan asiantuntijabrändiä.

    Monet sosiaalisen median alustat, kuten LinkedIn ja Facebook, tarjoavat tänä päivänä myös omia liidilomakkeitaan, joiden ansiosta potentiaalisen asiakkaan ei tarvitse siirtyä yrityksen nettisivuille, vaan liidien kerääminen onnistuu itse some-alustan puolella.

    Sähköpostimarkkinointi

    Laadukkaan sähköpostilistan keräämisellä on monia positiivisia puolia ja yksi näistä on myös niiden liidigenerointipotentiaalinsa. Sähköpostilistan rakentaminen on usein pitkäjänteistä työtä, joka onnistuu kuitenkin tarjoamalla asiakkaille arvokasta sisältöä sekä säännöllisiä tarjouksia.

    Käytä henkilökohtaisia ja houkuttelevia otsikoita lisätäksesi sähköpostien avausprosenttia.

    Verkkotapahtumat ja webinaarit

    Verkossa järjestettävät tapahtumat ja seminaarit ovat nostaneet suosiotaan viime vuosien aikana. Tällaiset tapahtumat ovat myös mainioita liidien hankintaan. Oman asiantuntemuksesi vastineeksi voit kerätä tapahtumaan osallistuvien henkilöiden yhteystiedot ilmoittautumisvaiheessa ja tehdä heille tehokasta jälkimarkkinointia tapahtuman jälkeen. Voit myös pyytää osallistujilta palautetta tapahtumasta sekä tarjota heille mahdollisuuden jatkokontaktiin.

    Yhteistyökumppanuudet ja affiliate-markkinointi

    Luo yhteistyökumppanuuksia muiden yritysten kanssa ja hyödynnä affiliate-markkinoinnin mahdollisuuksia. Yhteistyökumppaneille kannattaa tarjota jotain vastineeksi liidien hankinnasta, sillä tämä kannustaa myös kyseistä toimijaa aktiiviseen työhön markkinointisi tueksi.

    Kiinnitä huomiota liidien laatuun

    Kuten monessa muussakin asiassa, myös liidien hankinnassa huomiota kannattaa kiinnittää määrän sijasta laatuun. Nettisivuille upotettavien lomakkeiden ja erilaisten URL-parametrien avulla on varsin helppo tutkia sitä, minkä tyyppisiä liidejä saat mistäkin kanavasta.

    Laatudatan perusteella voit puolestaan tehdä päätöksiä siitä, missä eri kanavissa esimerkiksi maksettu mainonta on kaikkein kannattavinta.

    Yhteenveto

    Liidien hankinta on olennainen osa menestyksekästä liiketoimintaa monilla eri toimialoilla. Käyttämällä monipuolisia strategioita voit kasvattaa liiketoimintaasi muuttamalla potentiaaliset asiakkaat maksaviksi asiakkaiksi. Seuranta ja jatkuva optimointi ovat avainasemassa varmistaaksesi, että liidien hankintastrategiasi on ajan tasalla ja tehokasta.

    Ota yhteyttä

    Mikäli etsit osaavaa liidigeneroinnin kumppania, ota yhteyttä meihin oheisen yhteydenottolomakkeen kautta! Rajasoft on toiminut kymmenien yritysten kumppanina digimarkkinoinnin eri prosessien toteuttajana. Yritykseltämme löytyy kokemusta ja onnistumisia monilta eri toimialoilta ja olemme valmiita auttamaan myös teitä.