Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme
045 2666 778

Lähetä meille viesti:

    Liidien hankinta luo kasvua ja asiakasvirtaa

    Liidien hankinta toimii yrityksissä myyntitiimien työn tukena.

    Opas liidien keräämiseen

    Liidien hankinta on olennainen osa liiketoimintaa, ja se on keskeinen tekijä yrityksen potentiaalisen asiakaspohjan kasvattamisessa. Tässä artikkelissa sukellamme liidigeneroinnin saloihin ja jaamme ilmaisia vinkkejä tämän varsin haastavan prosessin aloittamiseen. 

    Mitä liidi tarkoittaa?

    Tekstin alkuun on hyvä lähteä liikkeelle siitä, että kerromme, mitä hieman vieraskieliseltä kalskahtava sana ”liidi” oikein tarkoittaa.

    Liidi, joka on lyhenne englanninkielisestä sanasta ”lead”, viittaa potentiaaliseen asiakkaaseen, joka on ilmaissut kiinnostuksensa yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita kohtaan.

    Tämä mahdollinen asiakas voi olla yksittäinen henkilö tai organisaatio, joka on jollain tavalla osoittanut olevansa kiinnostunut yrityksen tarjoamasta ratkaisusta.

    Liidejä kerätään yleensä erilaisten yhteydenottokanavien, kuten lomakkeiden, uutiskirjealustojen, sovellusten, sähköpostin tai puhelimen avustuksella.

    Miksi liidigenerointi on tärkeää?

    Liidien hankinta ei ole pelkästään markkinoinnin osa-alue, vaan se on ratkaiseva askel potentiaalisten asiakkaiden sitouttamiseksi ja muuttamiseksi maksaviksi asiakkaiksi.

    Tehokkaat liidien hankintastrategiat

    Vaikka eri yritysten ja toimialojen parhaat käytännöt saattavatkin poiketa toisistaan jopa merkittävästi, on liidigenerointiin kuitenkin mahdollista antaa myös yleisohjeita. Seuraavassa osiossa listaamme muutamia vinkkejä liidien keräämisen aloittamiseen.

    SEO – eli hakukoneoptimointi

    Tehokas hakukoneoptimointi (SEO) on liidien keräämisessä usein avainasemassa, koska mikäpä sen parempaa kuin laadukas yhteydenotto, josta ei ole tarvinnut maksaa minkäänlaisia mainoskuluja.

    Yksi hyväksi todettu tapa liidigenerointiin orgaanisesti on toimialaasi liittyvän laadukkaan tekstisisällön tuottaminen verkkosivuille.

    Hakukoneoptimoidut ja laadukkaat sisällöt saavat potentiaalisen asiakkaan ensinnäkin saapumaan sivustollesi, ja toisekseen monissa tapauksissa jättämään yhteystietonsa, mikäli sisältö onnistuu vakuuttamaan hänet osaamisesi tai tarjoamasi palvelun laadusta.

    Referenssit

    Tyytyväisten asiakkaiden jättämät palautteet toimivat erinomaisina vakuuttajina tuotteidesi tai palveluidesi laadusta.

    Positiivinen ja hyvin esillä oleva asiakaspalaute madaltaa tunnetusti myös muiden potentiaalisten asiakkaiden kynnystä ottaa yhteyttä ja kokeilla palveluitasi.

    Sosiaalinen media

    Sisältöjen näkyvyyttä ei kannata jättää pelkän hakukoneoptimoinnin varaan, vaan yritysten kannattaa hyödyntää myös erilaisia sosiaalisen median alustoja sisältöjen jakamiseen.

    Monet sosiaalisen median alustat, kuten LinkedIn, Instagram ja Facebook, tarjoavat tänä päivänä myös omia liidilomakkeitaan, joiden ansiosta potentiaalisen asiakkaan ei tarvitse edes siirtyä yrityksen verkkosivuille, vaan yhteydenotto onnistuu helposti myös itse alustalla.

    Maksettu mainonta

    Mikäli tuotat verkkosivuillesi laadukasta sisältöä, ei näiden sisältöjen näkyvyyttä ja sitä kautta potentiaalia kannata jättää pelkän orgaanisen näkyvyyden varaan.

    Asiakkaille arvoa tuottavia sisältöjä kannattaakin ehdottomasti boostata maksullisen mainonnan keinoin tähän käyttötarkoitukseen soveltuvilla alustoilla, kuten Google Adsissa ja Metan hallinnoimilla alustoilla.

    Sähköpostimarkkinointi

    Laadukkaan sähköpostilistan keräämisellä on olemassa monia hyviä syitä, joista yksi on myös niiden liidigeneroinnin potentiaali. Sähköpostimarkkinoinnin avulla voit nimittäin helposti lähettää personoituja viestejä potentiaalisten asiakkaiden mieltymysten perusteella.

    Sähköpostilistan rakentaminen on usein pitkäjänteistä työtä, joka onnistuu kuitenkin esimerkiksi tarjoamalla asiakkaille arvokasta sisältöä tai säännöllisiä alennuksia tarjoamistasi palveluista.

    Verkkotapahtumat ja webinaarit

    Verkossa järjestettävät tapahtumat ja seminaarit ovat nostaneet suosiotaan etenkin viime vuosien aikana. Webinaarit ovatkin mitä mainioin tapa myös liidien keruuta ajatellen.

    Oman asiantuntemuksesi tuoman lisäarvon vastineeksi voit nimittäin kerätä tapahtumaan osallistuvien henkilöiden yhteystiedot ilmoittautumisvaiheessa, ja tehdä heille tehokasta jälkimarkkinointia tapahtuman jälkeen.

    Asiakkaille kannattaa tarjota myös helpot yhteydenottovaihtoehdot esimerkiksi jälkikäteen annettavan palautteen muodossa tai suoran yhteydenoton muodossa.

    Yhteistyökumppanuudet ja affiliate-markkinointi

    Mikäli yritykseltäsi löytyy hyvän näkyvyyden verkossa omaavia yhteistyökumppaneita, kannattaa tällaiset kontaktit hyödyntää affiliate-markkinoinnin muodossa.

    Yhteistyökumppaneille kannattaa aina tarjota jotain hyödyllistä vastineeksi hyvin tehdystä työstä, sillä tämä motivoi myös kumppania aktiiviseen työhön liidien keruusi tukena.

    Huomioi myös nämä

    Liidigeneroinnissa on hyvä ottaa huomioon myös muita seikkoja, jotka tekevät toiminnastasi tehokkaampaa.

    Tee yhteydenotoista helppoa

    Liidien hankinnassa ei kannata luottaa siihen, että asiakas tekee työn puolestasi ja löytää oikeat yhteydenottotavat kaiken sisältösekamelskan keskeltä.

    Useilla toimialoilla yrityksen omat verkkosivut toimivat ensisijaisena liidien hankintatyökaluna. Sivusto kannattaakin viilata huippukuntoon nimenomaan liidien keruun näkökulmasta.

    Varmista siis, että yhteydenotoista on tehty asiakkaille mahdollisimman helppoa ja että ohjaat asiakasta sekä kampanjoissasi että sivuston sisällä jouhevasti vaiheesta toiseen.

    Kiinnitä huomiota liidien laatuun

    Kuten monessa muussakin asiassa, myös liidien hankinnassa huomiota kannattaa kiinnittää määrän sijasta laatuun.

    Eri tavoin hankitun laatudatan perusteella voit tehdä päätöksiä siitä, missä eri kanavissa esimerkiksi maksettu mainonta on yrityksellesi kaikkein kannattavinta.

    Yhteenveto

    Mikäli yrityksesi tekee tuotteiden tai palveluiden myyntiä, on liidien keruu olennainen osa modernia ja kehittyvää liiketoimintaa. Hyödyntämällä monipuolisia strategioita, yritys voi sekä kasvattaa liiketoimintaansa että saada etua kilpailijoihinsa nähden.

    Tarkka tulosten seuraaminen ja jatkuvat hyvin pohditut optimointitoimenpiteet ovat avainasemassa liidien hankinnassa menestymisessä.

    Ota yhteyttä

    Mikäli etsit osaavaa liidigeneroinnin kumppania, ota yhteyttä meihin oheisen yhteydenottolomakkeen kautta! Rajasoft on toiminut kymmenien yritysten kumppanina digimarkkinoinnin eri prosessien toteuttajana. Yritykseltämme löytyy kokemusta ja onnistumisia monilta eri toimialoilta ja olemme valmiita auttamaan myös teitä.