Tekoäly, eli AI (artificial intelligence) on tullut ryminällä sisään sisältömarkkinointiin kuluvan vuoden aikana. Tekniikka kehittyy tällä hetkellä huimaa vauhtia, luoden jatkuvasti uusia mahdollisuuksia. Tässä artikkelissa käymme läpi sisällöntuotantoon liittyviä uhkia ja mahdollisuuksia.
Tekoälyn luomat mahdollisuudet
Alati kehittyvä tekoäly ja täysin ilmaiset työkalut ovat tuoneet mukanaan kosolti mahdollisuuksia sisällöntuotannon puolelle. Käydäänpä seuraavaksi hieman läpi sitä, millaisia mahdollisuuksia AI luo viestintää varten.
Tuota personoituja sisältöjä helposti ja nopeasti
Tekoäly mahdollistaa entistä tarkemman kohdentamisen ja personoinnin. Algoritmit voivat analysoida suuria tietomääriä käyttäjien käyttäytymisestä ja historiasta, luoden personoituja sisältöjä juuri yrityksenne ihanneasiakkaita varten.
Tämä ei vain lisää käyttäjien sitoutumista, vaan myös parantaa kokonaisvaltaista käyttäjäkokemusta.
Prosessien tehostaminen
Tekoäly voi automatisoida monimutkaisia tehtäviä, kuten sisällöntuotantoa, otsikoiden luomista ja jopa some-julkaisujen ajoitusta. Tämä vapauttaa aikaa luovempaan ajattelutyötä varten ja automatisoi yksinkertaisempia ja toistuvia prosesseja.
Tekoäly pystyy ennustamaan trendejä
AI pystyy analysoimaan valtavia tietomääriä ja tunnistamaan syvällisiä yhteyksiä. Tämä antaa sisällöntuottajille mahdollisuuden ennustaa markkinatrendejä ja reagoida niihin proaktiivisesti.
Tämä ominaisuus on hyödyllinen esimerkiksi kampanjoiden ja sisältöjen suunnittelussa, koska se mahdollistaa potentiaalisten asiakkaiden tarpeeseen vastaamisen juuri oikeaan aikaan.
Tekoäly toimii inspiraation ja ideoiden lähteenä
Rajoituksistaan huolimatta tekoäly voi toimia luovan inspiraation lähteenä. Algoritmit osaavat analysoida hyvin hakukoneissa sijoittuvia sisältöjä ja tuottaa ideoita, jotka voivat innoittaa sisällöntuottajia.
Nykyään onkin varsin yleistä, että tekoälyllä luodaan esimerkiksi valmiin rungon pidempää artikkelia tai blogitekstiä varten ja tämän rungon pohjalta lopullinen sisältö kirjoitetaan puhtaaksi lopulliseen muotoonsa.
Tämä yhdistelmä ihmisen luovuutta ja AI:n analyyttisiä taitoja voi johtaa ainutlaatuisten ja innovatiivisten sisältöjen luomiseen.
Yleisimmät ongelmat
Kun jokin asia kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se usein myös on sitä. Vaikka tekoäly tuokin mukanaan lukuisia mahdollisuuksia sisällöntuotannon eri prosesseissa, ei sen hyödyntäminen ole kuitenkaan ongelmatonta. Seuraavaksi kerromme hieman lisää aiheeseen liittyvistä yleisimmistä ongelmista.
AI ei ole ihminen
Vaikka tekoäly pystyykin jo nyt tuottamaan varsin laadukasta ja kattavaa sisältöä, yksi sen selkeimmistä puutteista on edelleen tietty inhimillisyyden puute. Tunteiden ja huumorin ilmaiseminen, erityisesti monimutkaisemmissa sisällöissä, voi olla haasteellista AI:n kanssa.
AI saattaa taitaa pitkienkin sisältöjen tuotannon, mutta ongelmat ovat ilmeisiä etenkin silloin, jos tav0itteena on tuottaa joko yrityksen brändiviestintään tai jonkun tietyn henkilön kirjoitustyyliin istuvaa sisältöä.
Esimerkiksi tämän tekstin kirjoittamisessa tekoälyn tuottamaan valmista tekstiä ei ole hyödynnetty ollenkaan, vaan teksti on kirjoitettu täysin perinteisin menetelmin.
Mukana myös väärää tietoa
Tekoäly käsittelee jokaista luomaansa sisältöä varten valtavaa määrää verkosta löytämäänsä tietoa. Koska näihin tietoihin mahtuu mukaan paljon myös fiktiivisiä asioita, siirtyvät nämä virheelliset väitteet helposti mukaan myös AI:n tuottamiin sisältöehdotuksiin.
AI:n avulla tuotetuissa sisällöissä onkin erityisen tärkeää käydä läpi kaikki sen väittämät faktat ja sitä kautta tarkastaa näiden paikkansa pitävyys.
Ajoittainen kyvyttömyys ymmärtää isompia kokonaisuuksia
Tekoälyllä voi olla vaikeuksia ymmärtää syvällistä kontekstia, erityisesti monimutkaisissa ja tunteikkaita ilmaisuja sisältävissä teksteissä. Tämä voi johtaa virheellisiin tulkintoihin ja epätarkkoihin vastauksiin.
Myös tämän tyyppisissä sisällöissä on erityisen tärkeää käydä hyvin tarkkaan läpi tekoälyn tuottaman sisällön loogisuus. Varsinkin maksuttomissa ja vähemmän kehittyneissä versioissa tuotettu sisältö saattaa keskittyä liiaksikin johonkin ohjeistuksessa antamaasi pieneen yksityiskohtaan ja sitä kautta ajautua kokonaisuuden osalta lähestulkoon tuuliajolle.
Toistoa, toistoa
Yksi tekoälyn tuottaman sisällön ongelmista on usein myös liiallinen toiston määrä. Etenkin pidemmissä sisällöissä AI saattaa eksyä niin pahasti reitiltä, että se saattaa toistaa samat asiat tekstirungon useassa eri osiossa.
Mitä hakukoneet ajattelevat AI-sisällöstä?
Yksi selkeistä pohdinnan paikoista etenkin hakukoneoptimoitujen sisältöjen tuotannossa on ollut hakukoneiden suhtautuminen tällaisiin sisältöihin. Rankaiseeko esimerkiksi Google siis siitä, jos käytät tekoälyä sisällöntuotannon tukena?
Hakukoneet eivät sinällään arvota tai suosi sisältöä sen perusteella, onko se tuotettu AI:n avulla vai perinteisin menetelmin. Hakukoneet pyrkivät sen sijaan arvioimaan ja sijoittamaan sisällön sen relevanssin ja käyttäjän hakukyselyjen perusteella.
Käytännössä AI:n avustuksella tuotettu sisältö voi siis olla yhtä relevanttia kuin manuaalisesti tuotettu sisältökin, jos se vain vastaa käyttäjän tarpeita ja sisältää hakijalle hyödyllistä tietoa.
Tekoälystä huolehtimisen sijaan onkin siis tärkeämpää tutkia sitä, onko sisältösi uniikkia ja oikeasti hyödyllistä niille ihmisille, joita varten sisältö on tuotettu.
Tulevaisuuden näkymät
Vaikka AI:n avustuksella tuotettu sisältö onkin ollut hyvin pinnalla koko kuluvan vuoden ajan, on todennäköistä, että olemme vasta päässeet pintaraapaisuun siitä, mikä tämän aiheen tulevaisuus tulee olemaan.
Tulevaisuudessa teknologiset edistysaskeleet, kuten parannetut neuroverkot ja syväoppiminen, voivat vähentää nykyisiä ongelmia ja mahdollistaa entistä monipuolisemman AI:n hyödyntämisen.
On kuitenkin tärkeää, että yritykset käsittelevät näitä mahdollisuuksia ja haasteita strategisesti. Tasapaino inhimillisen luovuuden ja tekoälyn tehokkuuden välillä on avain menestykseen.
Sisällöntuotannon ja sisältömarkkinoinnin tulevaisuus AI:n avulla on kiehtova ja potentiaalin täyteinen, ja niiden, jotka kykenevät hyödyntämään näitä mahdollisuuksia älykkäästi, odotetaan pystyvän luomaan entistä vaikuttavampia ja sitouttavampia sisältökokemuksia.
Tällä hetkellä on kuitenkin varsin perusteltua sanoa, että tekoäly toimii oikein hyvänä renkinä, mutta isännäksi siitä ei ainakaan vielä ole.
Ota yhteyttä
Haluatko parempia tuloksia tekoälyä hyödyntäen? Rajasoftilta löytyy valtava määrä kokemusta tekoälyn hyödyntämisestä monien markkinoinnin eri prosessien tukena. Ota meihin yhteyttä, niin katsotaan yhdessä, miten voimme viedä sisältösi ja näkyvyytesi uudelle tasolle.